torsdag 29 december 2011

Gratis mönster

Hej nu ska jag ge ut mitt första gratis mönster och det får bli på en liten troll slända, som jag skulle virka till min väska i sy slöjden jag hittade inget mönster som jag tyckte passade så jag hittade på ett eget här kommer det:


Trollslända:


Här är förkortningarna
Lm = Luftmaska
Sm = Smygmaska
Fm = Fastmaska
Hst = Halvstolpe
St = Stolpe
Dst = Dubbelstolpe
Tst = Trippelstolpe

(Jag är inte säker på att jag har gjort rätt om ni hittar ett fel skriv då en kommentar så ändrar jag det då)

Kroppen (gör 1):

Man ska göra allt varvet ut.
Vi börjar med huvudet
Gör en magisk ring med 6 fm i.
V1: 2 i varje fm (12)
V2: 1 i varje fm (12)
V3: hoppar över en fm (6)
V4: 1 fm i varje fm (6)
V5: 2 i varje fm (12)
V6-9: 1 i varje fm (12)
V10: hoppa över en fm (6)
V11-15: en fm i varje fm (6)
Fyll huvudet och kroppen innan du börjar virka svansen
V16: 2 fm hoppa över en (4)
V17: en fm i varje fm (4)
Fäst tråden och sy igen hålet.

Över vinge (gör 2):

Nu ska man inte göra varvet ut
Börja med att göra 12 lm
Hoppa över 2 lm, 1 fm i nästa 4 lm, 1 hst i nästa 2 lm, 1 st i nästa 3 lm, 9 st i nästa lm.
Virka nu på undersidan av vingen.
1 st i nästa 3 lm, 1 hst i nästa 2 lm, 1 fm i nästa 4 lm.
Fäst tråden.

Vänster under vingen (gör 1):
Gör 12 lm.
Hoppa över 2 lm, 1 st i nästa lm, dst i nästa lm, tst i nästa 3 lm, dst och st i nästa lm, st i nästa lm, hst i nästa lm, fm i nästa 3 lm.

Höger under vinge (gör 1):
Gör 12 lm.
Hoppa över 1 lm, fm i nästa 3 lm, hst i nästa lm, st i nästa lm, st och dst i nästa lm, tst i nästa 3 lm, dst i nästa lm, st i nästa lm, tre lm sätt fast dom med en sm i sista lm.
Fäst tråden.

Montering:
Sy fast vingarna på sidan av kroppen. Man kan sy fast ett par ögon om man vill, då kan man ta såna där små pärlor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar